FAQ

Hier vind je het antwoord op de meest gestelde vragen.


Hoe krijg ik mijn toegangsticket?
We vragen je om ons tijdens het inschrijven je e-mailadres mee te delen. Zo kunnen we je na je inschrijving meteen een bevestigingsmail sturen. Enkele dagen voor de opendeurdag ontvang je een e-ticket op het e-mailadres dat je opgaf bij je inschrijving.

Hoe kunnen personen die geen toegang hebben tot het internet zich inschrijven?
Heb je geen toegang tot het internet, dan kan je aan je aan een kennis vragen om het inschrijvingsformulier samen met jou in te vullen en de bevestiging af te drukken. Het is belangrijk dat je zelf aanwezig bent bij het invullen van het formulier. Je moet immers nauwkeurige en verplichte gegevens verstrekken over jezelf en degenen die met je meekomen, en het tijdslot kiezen dat voor jou past. Enkele dagen voor je bezoek ontvang je elektronische toegangstickets op dat e-mailadres. Vergeet niet om ze te vragen aan degene die jou inschreef.

Tot wanneer kan ik mijn inschrijving op de website wijzigen?
De website voor de inschrijvingen zal openstaan tot 10 mei. Vóór die datum moet je inschrijving afgerond zijn. Daarna kan je niets meer wijzigen.

Ik heb mij al ingeschreven voor het bezoek om X uur, maar ik zou liever om Y uur willen komen. Is dat nog mogelijk?
Check eerst op de website www.ontdekpostzegels.be of het tijdslot dat je verkiest nog vrij is. Als dat het geval is, kan je je inschrijving wijzigen en krijg je een nieuwe bevestiging. Als je je zonder vooraf te verwittigen aanmeldt op een ander uur, loop je het risico om geen plaats meer te hebben.

Wat als ik nadat ik mijn ticket heb ontvangen mijn tijdslot nog wil wijzigen?
Dat gaat helaas niet meer. Je krijgt je e-ticket een paar dagen voor het bezoek op het e-mailadres dat je opgaf bij je inschrijving.

Kan ik mij ter plaatse inschrijven?
Dit kan indien de capaciteit dit toelaat. Hou er wel rekening mee dat dit langere wachttijden met zich meebrengt. Let wel op, het gebruik van de bpost-shuttle is enkel beschikbaar voor de ingeschreven personen.

Kan ik gratis deelnemen aan het bezoek?
Ja, het bezoek is volledig gratis.

Worden ook kinderen toegelaten?
Ja, kinderen zijn zeker welkom. Eten of drinken is niet toegestaan tijdens de rondleiding, behalve op de daarvoor voorziene plaatsen. Kinderwagens zijn toegelaten.

Zijn huisdieren toegelaten?
Nee, huisdieren zijn niet toegelaten.

Ik ben dat weekend niet vrij, zijn er nog andere data voorzien?
Nee, dit bezoek kadert in de 150ste verjaardag en de postzegeldrukkerij is niet voor publiek toegankelijk op andere dagen.

Is het gebouw toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit?
Ja, het bezoek in een rolstoel is grotendeels mogelijk. Er zal een specifiek traject gevolgd worden op punten waar de toegang voor personen met beperkte mobiliteit niet mogelijk is.

Wat kunnen we er ontdekken?
Je volgt een parcours doorheen de gebouwen van Philately & Stamps Printing, dat je het proces van ontwerp tot afgewerkt product toont. Je ziet de designers aan het werk, daarna volgt een rondleiding door de drukkerij tot bij de verzending. Daarnaast voorzien we nog enkele leuke workshops die je meenemen naar de wereld van de brief en postkaarten, of kan je je eigen gepersonaliseerde postzegel maken. En wie weet win je wel een mooie prijs aan ons Rad van Filatelie! Maak ook eens een ritje met een echte postfiets of neem buiten een leuke MyStamp-selfie in onze photobooth.

Zal de postzegeldrukkerij operationeel zijn?
Ja, ze zal op die dag volledig operationeel zijn. De hele dag lang zullen medewerkers de machines laten draaien en postzegels produceren.

Zijn er toiletten aanwezig?
Natuurlijk, op de wandeling kom je voorbij een paar sanitaire blokken.

Mag ik een rugzak meenemen?
Liever niet. Om veiligheidsredenen vragen we je om enkel het hoogstnodige mee te nemen. Aan het onthaal zijn er beveiligde kasten waarin je je rugzak kan achterlaten.

Is er medische hulp aanwezig op het terrein?
Ja, er zullen eerstehulpverleners ter plaatse zijn.

Kan ik telefonisch contact opnemen met een lid van de organisatie?
We vragen je om ons te contacteren via een e-mail naar visit@bpost.be.

Wat als de opendeurdag omwille van veiligheidsredenen geannuleerd wordt?
Bij de minste wijziging in de organisatie zullen wij contact met je opnemen via het e-mailadres dat je opgaf bij je inschrijving.

Zijn er specifieke veiligheidsvoorschriften waar ik me aan moet houden?

Ja, inderdaad. De bezoeker moet zich houden aan de volgende voorschriften:
  • Het is verboden om foto’s en audio-of video-opnames te maken in de gebouwen.
  • De opgedane kennis over de werkprocessen mag op geen enkele manier doorgegeven worden aan derden.
  • Bij het bezoek moet hij zich houden aan de veiligheidsvoorschriften die worden aangegeven door pictogrammen, tekstborden, elektronische borden, of mondeling gecommuniceerd worden door het personeel van de site.